Danmarks Frie Fagforening

Fagforening - helt enkelt...

Print side

Stress af

29.03.2012

Søndag efter søndag har DR´s depressionskomedie ”Lykke” rullet over de danske TV-skærme.  Afslutningsvis lykkedes det SanaFortis at få den vigtige stresspille på fiktionsmarkedet. Vi må nok væbne os med tålmodighed en rum tid indtil pillen når de danske apotekshylder, men der er ting vi selv kan og bør gøre.

Det seneste halve år har der været rigtig mange sager, hvor vores medlemmer er blevet syge grundet stress.
Krisen begynder også her at sætte sine grumme spor.  Firmaerne presses økonomisk. Måske kollegaer er blevet fyret og de tilbageværende derfor må løbe stærkere for at få virksomheden til at hænge sammen.

Lang tids ledighed kan også give stress. Den enkelte kan føle sig fanget i en spiral der ikke er til at komme ud af. Undersøgelse viser, at ca. 1.400 danskere hvert år dør af stress. Derfor er der vigtige grunde til at få set på hvordan du selv har det i dit arbejds/fritidsliv og hvad du selv kan gøre for at håndtere og modvirke stress.
Find ud af hvad og hvilke faktorer, der fremkalder stress hos dig - indre og/eller ydre stressfaktorer. Er det arbejdet, familien, økonomien, fritidslivet eller en kombination og balancen mellem dem, der belaster dig?

1.     Kost: Kosten spiller en stor rolle, for dit helbred og sundhed. Kost og stress hænger meget sammen, da kosten på mange måder påvirker vores hormonbalance og nervesystem, og det samme gør stress. Forkert kost skader derfor ikke kun din sundhed, men kan også medvirke til at skabe stress. Sørg for at spise regelmæssigt og sundt - følg kostrådene og prøv at planlægge madlavningen bedre. Prøv så vidt mulig at nedsætte dit forbrug af kaffe, the, øl, vin, spiritus, cola, sukker, hvidt mel og ikke mindst junk food. På medlemssiderne vil du kunne finde mere viden om stressvenlig kost.

2.     Motion: Få rørt dig fysisk hver dag. En rask gåtur 20 min. dagligt kan gøre det - at tage trappen i stedet for elevatoren tæller også. Jo bedre fysisk form du er i, desto mindre og kortere varende bliver den fysiologiske stressreaktion. Motion forebygger og afhjælper stress, angst og depression.

3.     Søvn og Restitution: Søvn og hvile er nødvendigt - også for at forebygge stress. Sørg for at få din nattesøvn, da mangel på søvn bl.a kan gøre dig stresset. Forskning har vist, at du har brug for mindst 7 timers søvn. I stressende perioder eller hvis du allerede er stresset, så har du brug for mere søvn. Stress har en negativ effekt på ens nattesøvn.
 

4.     Frisk luft: Sørg for at komme ud i lyset og den friske luft hver dag - meget gerne i naturen - grønne omgivelser fx i din have, i parken, ved vand eller lign. Du kan f.eks. begynde at gå eller cykle til arbejde. Lyset modvirker depression og stress. 

5.     Afkobling: Sæt tid af til dig selv til et mentalt frikvarter (også alene tid). Tillad dig selv at foretage dig noget som du kan lide, fx tænke på noget der er godt eller fordybelse i en aktivitet - en bog, en hobby, havearbejde osv.

6.     Afspænding: Afspænding er vigtig for dig, da stress er en spændingstilstand. Der findes flere forskellige afspændingsteknikker og måder at reducere stress på bla. meditation, yoga, åndedræts- og vejrtrækningsteknikker, Tai Chi, Q gong, mentaltræning, massage, musik, haveterapi, visualisering m.m. 

7.     Pauser: Husk at holde pauser i løbet af dagen. Spring ikke måltiderne over og spis ikke alene, hvis du har mulighed for at spise sammen med andre. Pauser gør dig mere effektiv, og du får det sjovere med dit arbejde.

8.     Humor: Latter reducerer stress og styrker dit immunforsvar.

9.     Dagbog: At notere ned og skrive dagbog er en god metode, der både på nuværende tidspunkt men også senere kan hjælpe dig til at identificere dine stresskilder samt til at tænke og handle mere hensigtsmæssigt i lignende situationer.

10.   Hold fri når du har fri

11.   Bed om hjælp: God håndtering af stress indebærer, at man har en udviklet evne til at bede om hjælp og støtte, når tingene er ved at vokse én over hovedet. Hold dig ikke tilbage - bed andre om hjælp.

12.   Stresshåndteringsgruppe: Deltagelse i en stresshåndteringsgruppe - som bygger på principperne om hjælp - selvhjælp, giver dig udover et frirum mulighed for i fællesskab og samvær med ligestillede at finde støtte, forståelse og inspiration til at håndtere, forebygge, afhjælpe og undgå fremtidig stress, sådan at din generelle trivsel og livskvalitet øges.

Vi anbefaler at du går ind på Stressforeningens hjemmeside hvor der findes rigtig mange gode informationer om stress og hvordan man målrettet selv kan dykke ned i det problem som man har. ER du sygemeldt af stress, bør du kontakte din læge.

 

 

Kilde: www.stressforeningen.dk

 
 

Det Fagflige Hus formodes at stå bag telefonchikane mod DFF!

 

28.12.17

Danmarks Frie Fagforening vandt over a-kassen ASE.

 

Nail & Body dømt i retten

 

70 års regel er ulovlig

 

Ny lov om ansættelsesklausuler

 

Forbedret dagpengesystem?

 

fratrædelsesgodtgørelse for funktionærer

 

Alderdiskriminering ang. medlemskab af a-kasse

 

20-06-2013

Bedre vilkår for kronisk syge

 

20-06-2013

Nye Fleksjobregler

 

05-02-2013

Godt nyt til stressramte

 

05.02.2013

Funktionær eller ikke?

 

03.12.2012

Arbejdsrettens afgørelse i sagen om Restaurant Vejlegården ApS

 

29.03.2012

Stress af

 

28.10.2011

Admiral IT Service ApS konkurs - LG betaler 81687 kr.

 

25.08.2011

MTJ Industriservice indgår forlig

 

25.05.2011

Skansebageri i Fredericia dømt - konkurs i 45 minutter

 

05.04.2011

Carlsberg dømt

 

21.02.2011

Dagens høst fra LG 42471 kr.

 

26.01.2011

Vigtigt at få et ansættelsesbevis

 

26.01.2011

Fleksjob må ikke underbetales

 

06.01.2011

Lura Danmark dømt i retten

 

02.06.2010

Forlig kostede De Gule Sider A/S kr. 64.400

 

25.05.2010

DFF-medlemmer berøres ikke af ændrede fradragsregler

 

16.03.2010

Møllers Fragt og Transportservice indbetaler ikke pension / dømt i retten

 

12.01.2010

Fagligt Alternativ nr. 1 2010

 

26.05.2009

Årets første udgave af Fagligt Alternativ

 

30.04.2009

Sagen mod SGS afgjort

 

10.09.08

SAS Ground Service endelig for retten

 

12-08-2008

Danmarks Frie Fagforening fejrer 25 års jubilæum

 

09.05.08

SAS Ground Service forhaler afskedigelsessag

 

24.02.08

Atomkrig mod frie fagforeninger

 

03.01.2008

Fagligt Alternativ nr. 1 - 2008

 

08-11-2007

Et godt valg?

 

06-11-2007

Landsretten afviste Beskæftigelsesministerens stævning af Arbejdsmarkedets Ankenævn

 

15-timers-reglen, for ledige forlænges til nytår.

 

Danmarks Frie Fagforening | Lille Borgergade 13 | 9400 Nørresundby | Telefon 70 25 40 25 | Telefax 98 10 24 27 |